Khoridah, Afifatul (2023) HUBUNGAN PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN JIGSAW BERBANTUAN MEDIA WORD SQUARE TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL (IPS) KELAS V A DI MADRASAH IBTIDAIYAH ALMAARIF 09 RANDUAGUNG. S1 thesis, STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang.
Text
COVER SKRIPSI AFIFATUL KHORIDAH TERBARU.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (1MB) |
|
Text
BAB I.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (595kB) |
|
Text
BAB II.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution. Download (485kB) | Request a copy |
|
Text
BAB III.pdf - Submitted Version Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution. Download (276kB) | Request a copy |
|
Text
BAB IV.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution. Download (596kB) | Request a copy |
|
Text
BAB V.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution. Download (104kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA AFIFATUL KHORIDAH TERBARU.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (168kB) |
|
Text
ARTIKEL SKRIPSI AFI.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (596kB) |
Abstract
Masalah yang dihadapi dalam penelitian ini adalah rendahnya hasil belajar kognitif IPS siswa pada materi interaksi negara ASEAN, beberapa siswa memiliki hasil nilai dibawah KKM. Penyebab dari rendahnya hasil belajar siswa pada mata Pelajaran IPS ini disebabkan oleh beberapa hal diantaranya kurangnya metode dan media pembelajaran yang diberikan, sumber belajar yang hanya dari bacaan di LKS siswa, kelas yang terlalu overload sehingga membuat pendidik kurang bisa mengkondisikan kelas. Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk menginformasikan model dan media pembelajaran yang mungkin bisa digunakan kedapanya oleh pendidik, oleh karena itu penelitian ini tentang hubungan penggunaan model pembelajaran jigsaw berbantuan media word square terhadap hasil belajar siswa pada mata Pelajaran IPS kelas V di MI Almaarif 09 Randuagung. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metode kuantitatif untuk mendapatkan data-data dalam skripsi ini, penulis menggunakan metode angket dan dokumentasi dengan sampel 40 peserta didik atau seluruh siswa kelas VA, adapun cara pengolahan data dalam penelitian ini yaitu dengan menggunakan product moment. Hasil dari Penelitan ini adalah bahwa ada hubungan penggunaan model pembelajaran jigsaw berbantuan media word square terhadap hasil belajar siswa pada mata Pelajaran IPS kelas V di MI Almaarif 09 Randuagung. Berdasarkan tabel interprestasi “r” product moment menyatakan bahwa nilai rxy atau rhitung yang sebesar 0,411 lebih besar dari pada rtabel untuk taraf signifikansi 5% adalah 0,320 dan pada taraf signifikansi 1% adalah 0,413 maka hal ini menunjukan bahwa ada hubungan antara penggunaan model pembelajaran JIGSAW berbantuan media word square dengan hasil. The problem faced in this research is the low social studies cognitive learning outcomes of students on ASEAN country interaction material, some students have scores below the KKM. The causes of low student learning outcomes in social studies subjects are caused by several things, including a lack of learning methods and media provided, learning resources that only come from reading on students' worksheets, classes that are too overloaded, making educators less able to condition the class. The aim of this research is to provide information about learning models and media that may be used by educators, therefore this research is about the relationship between the use of the jigsaw learning model assisted by word square media on student learning outcomes in class V social studies subjects at MI Almaarif 09 Randuagung. This research was carried out using quantitative methods to obtain the data in this thesis, the author used a questionnaire and documentation method with a sample of 40 students or all VA class students. The method for processing the data in this research was by using product moments. The results of this research are that there is a relationship between the use of the jigsaw learning model assisted by word square media and student learning outcomes in the fifth grade social studies subject at MI Almaarif 09 Randuagung. Based on the "r" product moment interpretation table, it states that the rxy or rcount value of 0.411 is greater than the rtable for the 5% significance level which is 0.320 and at the 1% significance level it is 0.413, so this shows that there is a relationship between the use of the media-assisted JIGSAW method. word square with results.
Item Type: | Thesis (S1) |
---|---|
Subjects: | B Karya Umum > BD penelitian |
Divisions: | Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > S1 Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah |
Depositing User: | AFIFATUL KHORIDAH 197726126 |
Date Deposited: | 15 Jul 2024 04:55 |
Last Modified: | 15 Jul 2024 04:55 |
URI: | http://repository.staima-alhikam.ac.id/id/eprint/605 |
Actions (login required)
View Item |