Rochmawati, Nurul (2024) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TEAMS GAMES TOURNAMENT (TGT) TERHADAP AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN FIKIH KELAS IX DI MTs NURUL IKHLAS SEPANDE CANDI SIDOARJO. S2 thesis, STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang.
Text
Cover.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (1MB) |
|
Text
Bab I.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (570kB) |
|
Text
Bab II.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution. Download (621kB) | Request a copy |
|
Text
Bab III.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution. Download (354kB) | Request a copy |
|
Text
Bab IV.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution. Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
Bab V.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution. Download (194kB) | Request a copy |
|
Text
Bab VI.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution. Download (57kB) | Request a copy |
|
Text
Daftar Pustaka.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (196kB) |
Abstract
Abstrak Rochmawati, Nurul. 2024. Pengaruh model pembelajaran kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) terhadap aktivitas dan hasil belajar siswa dalam pembelajaran fikih kelas IX di MTs Nurul Ikhlas Sepande Candi Sidoarjo. Tesis. Program magister Pendidikan Agama Islam Sekolah Tinggi Agama Islam ma’had Aly Al-Hikam Malang. Pembimbing: Dr, Zaenu Zuhdi, Lc., M.HI, Dr. Mochamad Nurcholiq, M.Pd. Kata Kunci: Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT), Aktifitas belajar, Hasil belajar Penelitian ini membahas model pembelajaran guna memperbaiki kualitas pembelajaran Fikih dengan menggunakan model pembelajaran pembelajaran kooperatif tipe Teams Game Tournaments (TGT). Model Teams Games Tournaments (TGT) merupakan model pembelajaran yang memotivasi siswa untuk bekerjasama dan membantu satu sama lain dalam menguasai keterampilan- keterampilan yang disajikan oleh guru. Fokus penelitian ini adalah (1) Apakah ada Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) terhadap aktivitas belajar siswa dalam pembelajaran Fikih kelas IX di MTs Nurul Ikhlas Sepande Candi Sidoarjo. (2) Apakah ada Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) terhadap hasil belajar siswa dalam pembelajaran Fikih kelas IX di MTs Nurul Ikhlas Sepande Candi Sidoarjo. Metode penelitian ini adalah menggunakan metode penelitian kuantitatif, data yang diperoleh dari observasi, angket dan dokumentasi, dengan menggunakan analisis data uji korelasi, uji normalitas, uji Hetroskedastisitas, sedangkan untuk uji Hipotesis dengan menggunkan uji t dan uji f. Hasil penelitian pembelajaran kooperatif TGT di MTs Nurul Ikhlas, terhadap aktifitas belajar siswa sangat memiliki pengaruh yang signifikan, hal ini didapat dari hail uji linier 0.005771177 < 0,05 sehingga melalui uji linier ini tidak memiliki pengaruh, untuk normalitas terdapat hasil 0,023 < 0,05 maka dapat disimpulkan bahwa nilai residual tidak berdistribusi normal, untuk uji hetrokadesitas 0.936, berarti hasil uji lebi sebar dari 0.05 sehingga dapat disimpulkan tidak terjadi gejala heteroskadestisitas, sedangkan uji t dan f hasil uji f 0.006, berarti hasil uji f lebih kecil dari 0.05 , dan hasil uji t 0.006, berarti hasil uji t lebih kecil dari 0.05 maka disimpilkan terdapat pengaruh yang signifikan baik secara simultan dan parsial. Untuk hasil pembelajaran terhadap hasil belajar siswa melalui uji korelasi didapat nilai 0.395794565 hal ini berarti lebih kecil dari 0.05 hal ini memiliki pengaruh yang rendah, untuk uji linier terdapat nilai 0.004439799 hasil ini menunjukan lebih kecil r tabel sehingga disimpulkan tidak ada pengaruh yang signifikant, untuk uji normalitas nilai signifikansi 0,023 < 0,05 maka dapat disimpulkan bahwa nilai residual tidak berdistribusi normal, sdangkan untuk uji t dan f didapat nilai signifikan 0.004, berarti hasil uji t lebih kecil dari 0.05, berati tiak ada pengaruh secara simultan, sedangkanuntuk uji t diketahui nilai signifikan 0.003, berarti hasil uji f lebih kecil dari 0.05 berarti disimpulkan tidak ada pengaruh secara simultan. Abstract Rochmawati, Nurul. 2024. The Influence of The Teams Games Tournament (TGT) Type Cooperative Learning Model on Student Activities and Learning Outcomes in Class IX Fiqh Learning at MTs Nurul Ikhlas Sepande Candi Sidoarjo. Thesis. Magister's program in Islamic Religious Education, Ma'had Aly Al-Hikam Islamic College, Malang. Supervisor: Dr. Zaenu Zuhdi, Lc., M. HI. Dr. Mochamad Nurcholiq, M.Pd. Keywords: The Teams Games Tournament (TGT)Learning, Learning Activities, Learning Outcomes ========================================================== This research discusses learning models to improve the quality of Fiqh learning using the Teams Games Tournaments (TGT) type cooperative learning model. The Teams Games Tournaments (TGT) model is a learning model that motivates students to work together and help each other in mastering the skills presented by the teacher. The focus of this research is (1) Is there an influence of the Teams Games Tournament (TGT) Cooperative Learning Model on student learning activities in class IX Fiqh learning at MTs Nurul Ikhlas Sepande Candi Sidoarjo. (2) Is there an influence of the Teams Games Tournament (TGT) Cooperative Learning Model on student learning outcomes in class IX Fiqh learning at MTs Nurul Ikhlas Sepande Candi Sidoarjo This research method uses quantitative research methods, data obtained from observation, questionnaires and documentation, using data analysis, correlation test, normality test, heteroscedasticity test, while for hypothesis testing using the t test and f test. The results of the TGT cooperative learning research at MTs Nurul Ikhlas, on student learning activities, have a very significant influence, this is obtained from the linear test results of 0.005771177 < 0.05 so that this linear test has no influence, for normality there are results of 0.023 < 0.05 then it can be concluded that the residual value is not normally distributed, for the hetroscadeticity test it is 0.936, meaning the test results are more spread out than 0.05 so it can be concluded that there are no symptoms of heteroscadesticity, while the t and f tests result in the f test 0.006, meaning the f test results are smaller than 0.05, and The t test result is 0.006, meaning the t test result is smaller than 0.05, so it is concluded that there is a significant influence both simultaneously and partially. For learning outcomes on student learning outcomes through the correlation test, the value obtained is 0.395794565, this means it is smaller than 0.05, this has a low influence, for the linear test there is a value of 0.004439799, this result shows a smaller r table, so it is concluded that there is no significant influence, for the test normality significance value is 0.023 < 0.05, so it can be concluded that the residual value is not normally distributed, whereas for the t and f tests the significant value is 0.004, meaning the t test result is smaller than 0.05, meaning there is no simultaneous influence, whereas for the t test the value is known significant 0.003, meaning the f test result is smaller than 0.05, meaning it is concluded that there is no simultaneous influence.
Item Type: | Thesis (S2) |
---|---|
Subjects: | D Agama > D Agama |
Divisions: | Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > S2 Pendidikan Agama Islam |
Depositing User: | NURUL ROCHMAWATI 2212120166 |
Date Deposited: | 31 Oct 2024 01:42 |
Last Modified: | 31 Oct 2024 01:42 |
URI: | http://repository.staima-alhikam.ac.id/id/eprint/822 |
Actions (login required)
View Item |