Rohmawati, Rohmawati (2023) PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN SISWA MELALUI METODE STRUKTURAL ANALITIK SINTETIK (SAS) PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS I MI NURUL HUDA 2 MALANG. S1 thesis, STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang.
Text
BAB II (1).pdf - Published Version Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution. Download (556kB) | Request a copy |
|
Text
BAB III (1).pdf - Published Version Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution. Download (417kB) | Request a copy |
|
Text
BAB IV.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution. Download (3MB) | Request a copy |
|
Text
BAB V (1).pdf - Published Version Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution. Download (535kB) | Request a copy |
|
Text
BAB VI (1).pdf - Published Version Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution. Download (184kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA (1).pdf - Published Version Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution. Download (426kB) | Request a copy |
|
Text
ARTIKEL_197726112_ROHMAWATI (5).pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (963kB) |
|
Text
COVER SKRIPSI.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (5MB) |
|
Text
BAB I (1).pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (553kB) |
Abstract
Rohmawati, 2023. Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Melalui Metode Struktural Analitik Sintetik (SAS) pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas I MI Nurul Huda 2 Malang. Skripsi, Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Sekolah Tinggi Agama Islam Mahad Aly Al Hikam. Pembimbing, (Dr. Umi Salamah, M.Pd.I.) Kata Kunci : Metode SAS, Membaca Permulaan, Bahasa Indonesia Mengingat rendahnya budaya membaca di Indonesia terutama di lingkungan anak-anak, apalagi di zaman serba digital hampir dari semua anak-anak sudah tidak lagi mengutamakan kegiatannya untuk membaca buku, namun mereka lebih sering bermain gadget untuk mengisi waktu kosongnya. Adapun rumusan masalah dalam penelitian ini yakni: 1. Bagaimana kemampuan membaca siswa sebelum menggunakan metode SAS pada mata pelajaran Bahasa Indonesia kelas I MI Nurul Huda 2 Malang? 2. Bagaimana pelaksanaan metode SAS untuk peningkatan kemampuan membaca permulaan siswa pada mata pelajaran Bahasa Indonesia kelas I MI Nurul Huda 2 Malang? 3. Bagaimana peningkatan kemampuan siswa setelah diterapkannya metode SAS pada mata pelajaran Bahasa Indonesia kelas I MI Nurul Huda 2 Malang?. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui 1) peningkatan kemampuan membaca permulaan siswa sebelum menggunakan metode SAS pada mata pelajaran Bahasa Indonesia kelas I MI Nurul Huda 2 Malang, 2) pelaksanaan metode SAS untuk peningkatan kemampuan membaca permulaan siswa pada mata pelajaran Bahasa Indonesia kelas I MI Nurul Huda 2 Malang, 3) peningkatan kemampuan membaca permulaan siswa setelah diterapkannya metode SAS pada mata pelajaran Bahasa Indonesia kelas I MI Nurul Huda 2 Malang. Jenis penelitian ini yakni menggunakan penelitian tindakan kelas (PTK) yang menggunakan model Kemmis dan Taggart. Dimana dalam pelaksanaannya peneliti berperan sebagai: Perencanaan tindakan, penyusunan bahan ajar, melakukan tindakan, pelaporan hasil penelitian. Penelitian ini terdiri dari 2 siklus serta setiap siklusnya terdiri dari dua kali pertemuan. Penelitian ini dilakukan di kelas I MI Nurul Huda 2 Malang dengan jumlah siswa 16 orang yang terdiri dari 6 siswa perempuan dan 10 siswa laki-laki. Alat pengumpulan data dalam penelitian ini yakni menggunakan metode observasi, wawancara, tes, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dengan menggunakan metode SAS dapat meningkatkan kemampuan membaca permulaan siswa mata pelajaran Bahasa Indonesia kelas I di MI Nurul Huda 2 Malang yang berjumlah 16 siswa, yaitu pada hasil belajar sebelum dilakukannya tindakan dengan prosentase 31,25%. Mengalami peningkatan pada siklus I pertemuan I dengan prosentase 37,5%, pada siklus I pertemuan II dengan prosentase 50%. Sedangkan pada siklus II juga meningkat yakni pada siklus II pertemuan I dengan prosentase 75%, pada siklus II pertemuan II dengan prosentase 100%. Hasil ini menunjukkan bahwa pembelarajan menggunakan metode Struktural Analitik Sintetik (SAS) dikatakan berhasil. ABSTRACT Rohmawati,2023. Improving Students Initial Reading Skills through Synthetic Analytical Structural Methods (SAS) in Indonesian Language Subjects for 1th Grader Students of MI Nurul Huda 2 Malang. Thesis. Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education Study Program, Ma'had Aly Al-Hikam Islamic High School Malang. Advisor: Dr. Umi Salamah, M.Pd.I. Keywords: Synthetic Analytical Structural (SAS) Method, Start Reading, Indonesian Language In the digital era, the low reading culture is one of the causes of the lack of quality education in Indonesia when compared to the country. Based on initial teste conducted by researchers to student participants, reading skills in class I MI Nurul Huda 2 Malang showed relatively low results. To overcome this problem, researchers are trying to improve reading skills in Indonesia subject, namely using the SAS method. The formulation of the problem in this study is: 1. How is the reading ability of students before using the SAS method in Indonesian Language subjects for 1th graders students of MI Nurul Huda 2 Malang? 2. How is the implementation of the SAS method to improve students initial reading skills in Indonesian Language subjects for 1th grader students of MI Nurul Huda 2 Malang? 3. How to improve students abilities after the application of the SAS method in Indonesian Language subject for 1th grader students of MI Nurul Huda 2 Malang? The purpose of this study was to find out 1) improving students' initial reading skills before using the SAS method in Indonesian class I MI Nurul Huda 2 Malang, 2) implementing the SAS method to improve students' initial reading skills in Indonesian class I MI Nurul Huda 2 Malang, 3) improving students' initial reading skills after applying the SAS method to class I Indonesian MI Nurul Huda 2 Malang. This type of research is using classroom action research (PTK) which uses the Kemmis and Taggart models. Where in practice the researcher acts as: Action planning, preparation of teaching materials, taking action, reporting research results. This research consisted of 2 cycles and each cycle consisted of two meetings. This research was conducted in class I MI Nurul Huda 2 Malang with a total of 16 students consisting of 6 female students and 10 male students. Data collection tools in this study are using observation, interview, test, and documentation methods. The result showed that using the SAS method could improve the initial reading skills in Indonesian Language subject for 16 students of 1th grader at MI Nurul Huda 2 Malang, namely in the learning outcomes before the action with a percentage of 31,25%. The results of the next test increased in the first cycle of meeting I with a percentage of 37,5%, in the first cycle of meeting II with a percentage of 50%. While in cycle II at also increased, namely in cycle meeting I with a percentage of 75%, in cycle II meeting II with a percentage of 100%. These results show that learning using the Synthetic Analytical Structural (SAS) method can be said to be successful in increasing students reading interest.
Item Type: | Thesis (S1) |
---|---|
Subjects: | E Bahasa > E Bahasa |
Depositing User: | ROHMAWATI 197726112 |
Date Deposited: | 27 May 2024 06:33 |
Last Modified: | 12 Jul 2024 05:30 |
URI: | http://repository.staima-alhikam.ac.id/id/eprint/494 |
Actions (login required)
View Item |